• Réka Domonics

Továbbképzésen jártam a Korai Fejlesztőben

(avagy élménybeszámoló és gondolatok)


Sziasztok!


Réka néni írok most egy személyes hangvételű bejegyzést. :) A múlt héten a Budapesti Korai Fejlesztő Központban jártam egy képzésen. Gondoltam, írok egy gyors élménybeszámolót, bár a vizsga még előttem áll, szűk két hét múlva lesz. A képzés címe: Családközpontú kora gyermekkori intervenció komplex esetkezelési technikái




Gulácsi Ancsa (Rhyme Time vezető oktató és mentorom) találta a képzést, átküldte nekem (ezúton is köszönöm!) és úgy gondoltam, csak hasznát vehetem, ha elmegyek.


De mit is kerestem én a képzésen?


Rengeteg kisgyermekkel és családdal találkozom munkám során, bár manapság főleg Rhyme Time (RT) és Jump&Fun (JF) órákon, a tervek között viszont szerepel a bölcsi életébe való fokozatos visszaintegrálódásom is, mivel már egy saját gyerkőc sem jár oda, így nem kavarom be ezzel se a saját gyerkőceimet, se a bölcsiseket. Szóval szabad a pálya, megyek majd, már nagyon várom, hogy a bölcsisekkel is jobban megismerkedhessek. :-) És a RT/JF óráinkon is elő-előfordulnak olyan családok, ahol a gyermek fejlődése eltér az átlagostól, nem mondható tipikusnak. Például később kezd beszélni, vagy esetleg az evéssel vannak gondok, vagy a mozgásfejlődésben vannak elakadások, vagy valami szocializációs nehézség akad, és még sorolhatnám. Jó ezeket észrevenni, nagyon jó tisztában lenni azzal, hogy mi a tipikus fejlődésmenet, és mikor beszélhetünk eltérésről, amivel jó, ha szakemberekhez fordulunk segítségért. A bölcsiben pedig a jelzőrendszer részeként nekünk is tisztában kell lennünk azzal, hogy mi az, amikor az eltérés még "belefér" és mondhatjuk, hogy majd kinövi, majd utoléri a többieket, hiszen minden gyermek másként fejlődik, és mi az, amikor szólni kell, felmérést kell kérni, segíteni kell a gyerkőcnek átlendülni a nehézségeken.


Tipikus és atipikus fejlődésmenet


A fentiek átgondolásában egyébként szuper segítség a http://www.koragyermekkor.hu/ oldalon található mindenre kiterjedő de mégis közérthető leírás a gyermek tipikus fejlődésmenetéről. Érdemes időnként átolvasni szülőknek és gyermekekkel foglalkozóknak is! Életkoronkénti bontásban, részképességek szerint van összeszedve minden fontos információ. Ezen a portálon találhatóak a védőnői státuszvizsgálatok kérdőívei is, de én erre a részre gondoltam most: http://www.koragyermekkor.hu/a_gyermek_fejlodese




A 3 kalapom


Szóval belevágtam, elmentem a képzésre. Egy kicsit szerepzavarban is voltam, mivel három kalapot vittem magammal, az egyik a családi bölcsi fenntartó, a másik a Rhyme Time és Jump&Fun oktató, a harmadik pedig a szülői kalap. Hol ez, hol az volt rajtam :) Az első két kalapról fentebb már írtam kicsit, de a harmadikról még nem: 3 saját gyermek anyukájaként magam is átéltem és átélem azt, milyen, amikor a gyermeknek segítséget kell szerezni - és milyen ezen szülőként átmenni. A legjobb hír, hogy rengeteg minden orvosolható, ha a szülők felvállalják, hogy szükségük van segítségre és sikerül megfelelő szakemberekhez eljutni és megfelelő diagnózist felállítani, és persze ez folyamatos újratervezéssel is jár... De mindenképp jó tudni, hogy hogy állunk. Mint az iránytű vagy a GPS - ha nem tudjuk, hogy hol vagyunk épp, hiába tervezünk útvonalat, még ha a célt tudnánk is...




Gyakorlatias, tréning-jellegű képzés és szuper csapat

Nade vissza a képzéshez: keddtől szombatig reggeltől estig élvezhettük egymás társaságát a tréningen, szuper képzőkkel (összesen 5-en voltak), tréning jellegű oktatási formában, ami nagyon élvezetessé és emberközelivé tette az egészet és rengeteget tanultunk egymástól is és az oktatóktól is, akik elképesztő profizmussal facilitálták a folyamatot és moderálták a közös munkás részeket. Tudtommal már régebben is volt ilyen képzés náluk, de mi voltunk az első kör a felújított, átdolgozott, "tréningesített" tematikával-metodikával, és nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy ezzel a csapattal (13 ember és a képzők) kerültünk össze ilyen körülmények között. Jó messziről indultunk, a család fogalmától a korai intervención át (amit eredetileg 3 éves korig szoktak gondolni, de valójában 6 éves korig foglalkoznak korai intervenció keretein belül gyerekekkel), aztán a végén eljutottunk fiktív majd szombaton már konkrét esetek kezeléséhez. Az oktatók kitettek magukért, és nagyon hálás vagyok annak a két családnak is, akik névtelenül bevállalták, hogy a konkrét esetek megbeszélésekor megismerhetjük az ő történetüket képekkel, videókkal, érzésekkel, mindennel...

A házi feladatunk az elméleti napok végén már megírt vizsga tesztsor mellett a vizsgára leírni egy komplex esetet, annak kezelését, hasonló módon mint ahogy a képzés szombati, gyakorlati napján láthattuk, hallhattuk. Ezeket fogjuk bemutatni és belőlük fogunk tanulni ismét egymástól. Közben ülepszenek a tanultak, forgatom magamban és gondolkodom, hogy a 3 kalapomból melyikhez hogyan tudom illeszteni és beépíteni a tanultakat. Emellett egyre hálásabb vagyok azért, hogy eljuthattam a képzésre és lehetőségem volt megismerni ennyi fantasztikus, munkája iránt elhivatott, szakmai alázattal rendelkező, fejlődni vágyó, gyermekszerető, segítő szakembert mind a résztvevők, mind az oktatók személyében. A legjobb az volt az egészben, hogy sikerült egy olyan szabad és egymást elfogadó légkört kialakítani, ahol mindenki bátran hozzátette azt, amit ő hozott, és ettől lett az egész annyira emberi és valóságos.

Kérés és kis elmélkedés

Kedves Szülők és Kedves Gyermekekkel Foglalkozók! Tanulmányozzátok a koragyermekkor portálon található leírásokat a gyermek fejlődéséről, kövessétek nyomon, hogy hol tart(anak) és esetleg van-e bármi olyan gyanú, ami atipikus fejlődésmenetet jelez, és ha szükség van, mielőbb keressetek segítséget! Nyilván aki tipikusan, normál ütemben fejlődik, ott erre nincs szükség, felesleges fejlesztésre hordani azokat a gyerekeket, akiknek erre nincs szüksége, és sok mindent az idő, az idegrendszer érése önmagában megold. De azért egy szülő belül érzi, ha valami nincs rendben, ha valami hosszabb távon is meghaladja az ő kompetenciáját, és nagy bátorság és felelősségteljes viselkedés nem elbagatellizálni ezt és inkább segítséget kérni. A védőnő is jelez sokszor, vagy a bölcsi, ovi, közösség ahova jártok, ezeket a jelzéseket mindenképp vegyétek komolyan és járjatok utána. Tudom, hogy nehéz bevallani, hogy segítség kell, de az időben elkezdett fejlesztés csodákra képes és szerintem még mindig jobb egy negatív diagnózist birtokolni és úgymond "feleslegesen" elvinni a gyerkőcöt felmérésre mint később csapni a homlokunkra és észbe kapni és felkiáltani, hogy óóóóó, miért nem hamarabb jutott ez az eszünkbe... Rengeteg minden állhat egy-egy elakadás vagy egy eltérő fejlődés hátterében, ez az egész olyan mint egy nagy nyomozás, ahol szépen sorban derülnek ki a dolgok és egyre tisztul a kép, míg a végén kiderülnek a dolgok. Mi is addig mentünk, amíg nem kaptunk megfelelő segítséget és ki nem nyomoztuk, hogy mi áll az eltérések hátterében.

A Korai Fejlesztő szakembereit pedig szeretettel ajánlom, csak jókat tudok róluk mondani, lelkiismeretes, kedves, elhivatott szakemberek, akik folyamatosan fejlesztik saját magukat is, nem csak a gyerekeket :)

Honlapjuk: http://www.koraifejleszto.hu/


2 views

© 2020 by Olajfacsemete Családi Bölcsőde, Sündörgő Családi Bölcsőde

  • White Facebook Icon