top of page
  • Writer's pictureRéka Domonics

Atipikus fejlődésű gyerekek és tanulás a koronavírus járvány idején (is) - cikkajánló

Hoztam egy cikkajánlót egy kis bevezetővel... Hiperaktivitás, figyelemzavar, tanulási zavar, autizmus spektrum zavar, impulzuskontroll-zavar, ADHD? Ismerősen csenghet, de sokan nem tudják, mi fán is teremnek ezek. Pedig biztos vagyok benne, hogy van a környezetetekben legalább 1-2 ilyen gyermek, vagy felnőtt, netán rokon, kolléga, ovis társ, házastárs, vagy a játszótéren a haver, bölcsiben, oviban, iskolában csoporttárs, stb... Csak nem tudunk róla, nem értjük első körben a viselkedését, azt gondoljuk, hogy biztosan csak nevelési hiba csúszott a rendszerbe, holott gyakran nem ez áll a nehézségek hátterében. Okozhatja például atipikus fejlődésmenet, mert az ilyen gyerekek, felnőttek máshogyan érzékelik a világot, más tempóban működnek, az agyuk kicsit másképpen van "huzalozva" mint a nagy átlagnak.


Jó hír! Ettől nem félni kell, nem gyanakvással, netán elzárkózással kell hozzáállni ehhez a témához, hanem nyitottsággal. Ha megfelelő környezetet teremtünk az ilyen embereknek, akkor gyönyörűen tudunk együttműködni velük, tudunk egymáshoz alkalmazkodni és sokkal könnyebb lesz az együtt élés. Kikerülni úgysem tudjuk egymást, és nem is érdemes, úgyis előbb-utóbb egymásba botlunk és értékes embereket ismerhetünk meg egymásban :) Milyen unalmas is lenne, ha mind egyformák lennénk... Így viszont színes a világ! (és ezért választottam az esernyős képet :) )

Míg a megfelelő diagnózis felállítása mindenképpen szakemberek feladata, de nekünk szülőknek és gyerekekkel foglalkozóknak is érdemes, sőt szinte kötelező tájékozódni, megismerni ezeknek az atipikus fejlődésmeneteknek a mibenlétét, tulajdonságait, és azt, hogy ha ilyen tüneteket produkáló gyermekkel (netán felnőttel) találkozunk, hogyan tudjuk őt segíteni a mindennapokban. Még akkor is, ha még nincs diagnosztizálva, hiszen gyakran a tipikus fejlődésű gyerekeken, vagy akár a valóban nevelési hibából adódóan ilyen viselkedési tüneteket produkáló gyerekeken is segítenek a lent leírt módszerek.


Ajánlom tehát figyelmetekbe a lenti cikket, Gyarmathy Éva klinikai és nevelés-lélektani szakpszichológus, a Természettudományi Kutatóközpont (MTA Kiváló Kutatóhely) Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet tudományos főmunkatársa összefoglalóját. Egy nagyszerű összefoglalóval kezdődik, és a cikk alján tovább navigálhatunk a különböző problématerületekről szóló útmutatókhoz. Szerintem nem csak iskolásokhoz!



Emellett ha esetleg nagytesónál vagy bármelyik gyermeknél atipikus fejlődés jeleit észlelitek, nyugodtan kérdezzetek, írjatok nekem, mert mi is láttunk már közelről ilyen gyereke(ke)t, és ismerjük például az ADHD hazai diagnosztikájának általános menetét, lépéseit, végigmentünk már ilyen folyamaton, és tudjuk, hogy milyen irányba érdemes első körben indulni, hogy megfelelő és hatékony segítséget kapjon a család (és nem csak a gyermek! :) de ha ő megfelelő segítséget kap, gyakran az egész család könnyebben rendeződni tud.)


Szeretettel:

Réka (néni)

52 views0 comments
bottom of page